La Bisbal d’Empordà: El Reel que ens salvarà (i la seva brutícia)
Sembla que, finalment, algú a l’Ajuntament de La Bisbal d’Empordà s’ha adonat que existeixen les xarxes socials i, més important encara, que hi ha gent estiuejant a la Costa Brava que podria visitar-nos. Quina genialitat! Després d’anys de gestió modèlica i de presumir de «bones pràctiques» (mentre a Madrid ens empasaven altres coses), ens regalen una campanya digital per mostrar la nostra «essència artesanal». Sí, sí, aquella que els visitants sembla que no veuen quan passegen pels carrers plens de deixalles i contenidors que desborden.
La Ceràmica: La Nostra Gran Excusa per Oblidar la Deixadesa
Ens presenten un reel en quatre idiomes, suposo que per si els visitants de la Costa Brava, que ja tenen prou amb decidir entre platges i monuments, necessiten una dosi extra de confusió lingüística. L’objectiu? Que «no passi desapercebuda» la nostra ciutat, que ja fa anys que lluita per no ser «desapercebuda» per la brutícia i la manca de manteniment. La nostra joia, la ceràmica, nomenada «Craft City» el 2021 (com si això ens donés una medalla per netejar els nostres carrers), és ara l’arma secreta per captivar els estiuejants. I com no podia ser d’altra manera, ho fan amb un vídeo dinàmic i emocional, que promet «trencar la inèrcia turística habitual» i oferir «experiències autèntiques». Quina feinada!
El Regidor de Turisme i les Promeses Digitalitzades
El regidor de Turisme, Xavier Dilmé, ens explica que volen aprofitar les xarxes socials «per apropar la nostra ciutat a un públic que ja és a prop». Estan clar que ja és a prop, senyor regidor, i el que veu és una ciutat que necessita molta més que un reel per sentir-se visitada. Ens conviden a viure La Bisbal, a visitar tallers, a fer un taller de ceràmica (segurament amb un preu simbòlic, com els pressupostos municipals) i a descobrir el «patrimoni viu». Més aviat seria un «patrimoni que necessita vida», com la que li donaria un bon pla de neteja i manteniment.
La veritat és que, mentre ens venen la moto d’un vídeo que ens «salvarà» turísticament, els carrers continuen demostrant que la verdadera «essència» de La Bisbal, aquesta sí que és visible, és la d’una ciutat que podria i hauria d’estar molt més cuidada. Però bé, mentre el reel tingui moltes visites i li donem molta notorietat, segurament ja donaran la campanya per exitosa. La resta, ja ho farem els veïns, els que vivim aquí i hem de conviure amb aquesta deixadesa «autèntica».